207 keer bekeken

Adriaen der Stockhueder

• dinsdag 07 juni 2022 @ 09:10
    reactie op (#5) bernard-de-clairvaux

We zoeken een mooie middag uit. Met weeronline en 14 dagen vooruit kijken is dat een stuk makkelijker.

Ik laat het weten,

Groet,

Toine

onderschrift.jpg

• vrijdag 03 juni 2022 @ 19:17
    reactie op (#4) antonius_

Fijn dat je op pad kan! Laat maar weten; ben zeker bereid om weer eens op de koffie te komen in O.

• vrijdag 03 juni 2022 @ 18:32
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

De kids hebben in augustus een vakantie geboekt in ( Belgisch)  Limburg. Aansluitend hebben ook wij een een arragnement geboekt. Het geeft ons de gelegenheid dicht bij de kids en kleinkinderen te zijn, maar ook

om de parels van Limburg op eigen houtje te doen.

Ik kom hier bij de Abt op terug,

onderschrift.jpg

• donderdag 02 juni 2022 @ 12:33
    reactie op (#2) Calamandja

Dank voor extra informatie. Die stokhouder zou dus een kerkelijke functie gehad kunnen hebben, maar zijn weergave als kreupele met krukken is nog steeds een metafoor. 

• donderdag 02 juni 2022 @ 10:56
    reactie op (#1) bernard-de-clairvaux

Zeer interessant, wederom iets bijgeleerd, met heel wat gissingen, dat maakt het zo interessant. Inderdaad, ik heb ook wat gezocht op Google, een stok of staf (vandaar ook stafhouder?) om bij openbare veilingen goederen aan te wijzen, in plaats van de stok van een kreupele. Of beide betekenissen hier verenigd: de stok als zinnebeeld van macht maar voor het hiernamaals niet meer dan de kruk van een kreupele? Leuk, en zo gaan we anders naar een aantal schilderijen kijken. De man op de postkaart is wel echt kreupel want hij draagt twee verschillende schoenen. Ik las ook nog volgende interpretatie: "De Sint-Genoveva-kerk ontving, dank zij de bedevaart van de Drie Gezusters, talrijke schenkingen in de vorm van goederen in natura. Éénmaal per jaar werd deze voorraad, ook "offerstock" genoemd, openbaar verkocht. Misschien was Adriaen de beheerder van deze offerstock en wil hij, door met zijn kruk naar de hemel te wijzen, de toeschouwer een boodschap meegeven: schenkingen aan de kerk zijn een middel om in de hemel te komen!". Maar ik hou het liever bij de eerste interpretatie die past bij de rest van de muurschildering: voor het laatste oordeel is een man van aanzien niet meer dan een kreupele. Zepperen, daar moet ik dringend eens naar toe.

• woensdag 01 juni 2022 @ 09:24

Voordat ik op appèl verscheen in Brussel, moest ik nog wat andere middeleeuwse appeltjes schillen. Tenminste, dat moest ik van mezelf. Zo stond het charmante kerkje van Zepperen op het programma, 5 km verwijderd van Sint Truiden. Deze Genoveva-kerk bezit een grote muurschildering over het leven van haar patroonheilige en daar tegenover een grote schildering van het Laatste Oordeel. Beide dateren van rond 1500. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik dergelijke afbeeldingen soms niet voldoende aandacht geef. Ze voldoen immers vaak aan vaste schema's en dan weet je eigenlijk al wat je te zien krijgt...maar ik leerde die middag een les. Toen ik de kerk weer uitliep keek ik nog even naar de ansichtkaarten en daar zag ik een detail van het Laatste Oordeel: een kreupele man met houten krukken met daarbij de naam 'Adriaen der Stockhueder' geschreven. Hij was me helemaal niet opgevallen! Ik liep terug naar de grote schildering en gaf mezelf de opdracht om beter te kijken (nu weten jullie waarom het bezoek aan de KBR in Brussel zo lang duurde ;-)).