139 keer bekeken

PASEN 2023

• zondag 16 april 2023 @ 12:12
    reactie op (#2) Calamandja

Vandaag extra verwend met een uitzending van de Thomasviering vanuit de Basiliek van het Heilig Bloed in Brugge.

Vandaag 100 jaar terug tot Basiliek verheven.

Ze namen gedetailleerd de raampartijen en en kunstwerken in beeld.

onderschrift.jpg

• maandag 10 april 2023 @ 19:22
    reactie op (#3) penrose

Bijna alle plagen zijn logisch te verklaren en kwamen vaker voor., die echter vreemd kunnen over komen, als je het land niet goed kent. .

en nee,megyptebwas kende geen slavernij, behalve voor krijgsgevangenen en misdadigers (in de mijnen)

Klik hier om naar de website te gaan
  • zondag 09 april 2023 @ 19:39
    reactie op (#3) penrose

Ik had het deze keer enkel over etymologie, en niet over geschiedenis ( die vind ik wel bij Jona Lendering). Voor de liefhebbers: interessant blogje vandaag over 'het lege graf', https://mainzerbeobachter.com/2023/04/09/het-lege-graf

Gewijzigd op 2023-04-09 19:44:32
  • zondag 09 april 2023 @ 08:59
    reactie op (#2) Calamandja

Wie zegt dat het verhaal van Exodus ook werkelijk gebeurd is?...

De archeologie heeft reeds lang uitgemaakt dat de joden ten tijde van Egypte géén slaven waren...  De uittocht met Mozes en de voorafgaande plagen zijn dus nooit gebeurd.  Het boek Exodus is niets meer dan een joodse mythe, die 'toevallig' (?) in de christelijke bijbel is terechtgekomen, zo'n 200 jaar nà Christus, samen met nog een hoop andere  joodse verhalen.

Onbegrijpelijk dat de huidige christenen dit alles nog steeds gelooft...

• zaterdag 08 april 2023 @ 15:13
    reactie op (#1) antonius_

Fijn Paasweekend iedereen.

Ik las vandaag in de krant dat het woord Pasen, via het Aramese Pascha, van het Hebreeuwse Pesach komt. Akelig vond ik dat Pesach 'voorbijgaan' of 'overslaan' betekent, waarbij de oud-testamentische God, bij het doden van alle eerstgeborenen in Egypte, aan de eerstgeborenen van de Joden voorbijging, of oversloeg, zodat dezen bleven leven. Dit was onderdeel van de 10de plaag van Egypte, waarbij alle eerstgeborenen werden gedood. De Farao liet na deze 10de plaag het Joodse volk gaan, dat in Egypte in slavernij leefde, en zij vluchtten de woestijn in. Voor het Joodse volk is Pesach uiteraard het feest ter herdenking van deze Goddelijke bevrijding uit de slavernij en daarmee gepaarde uittocht uit Egypte.

"Die nedergedaald is ter helle, de derde dag verrezen uit de doden"
    Gewijzigd op 2023-04-08 15:14:51
  • vrijdag 07 april 2023 @ 18:51

voor elke metselaar, opper, timmerman, beeldhouwer en architect 

een fris Paasfeest 2023.

Ook de Paaseieren zijn aan de prijzige kant dit jaar.

Minder eieren dus dit jaar, maar de geur en smaak zal pasen proeven.

onderschrift.jpg