Blog
Geplaatst op zondag 27 januari 2013 @ 19:38 door Calamandja , 1975 keer bekeken
Museum Plantin-Moretus toont dit voorjaar haar mooiste verluchte manuscripten. Die handgeschreven teksten op perkament met kleurrijke initialen en subtiele randversieringen zijn een absolute lust voor het oog.
Christoffel Plantin begint in de 16de eeuw bijbelse en klassieke teksten te verzamelen. Een eeuw later komen daar prachtige bijbels, missalen en getijdenboeken bij uit alle hoeken van Europa. In de late 18de eeuw zet de laatste generatie Moretussen de kroon op het werk. Verluchte handschriften worden vanaf dan gezien als exquise kunstwerken uit een ver en exotisch middeleeuws verleden. Tegelijkertijd herbruikt men de perkamenten folio’s als schutblad of als boekomslag.
De tentoonstelling Magnifieke Middeleeuwen toont 40 belangrijke en sprekende voorbeelden van boekverluchting. Ze zijn geselecteerd door het Museum Plantin-Moretus en door Illuminare - het Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (KU Leuven). Een nieuw kunstwetenschappelijk onderzoek van Lieve Watteeuw en Catherine Reynolds is de basis van deze expo.
De Wenceslasbijbel en het Carmen Paschale krijgt een mooie plaats in de tentoonstelling.
Het oudste manuscript uit de handschriftenverzameling van het Museum Plantin-Moretus is het 9de-eeuwse handschrift met het Carmen Paschale van Caelius Sedulius en de Epigrammata van Prosperus. Dit is een van de zeldzame, verluchte Karolingische manuscripten.
De getekende taferelen uit het Oude en Nieuwe Testament verraden nog de stijl van de laat-antieke kunst. Angelsaksische en Hoogduitse glossen (verklaringen of vertalingen, geschreven tussen de regels of in de marge) zijn aan de tekst toegevoegd, sommige in cryptografisch schrift.
Het handschrift kwam tot stand in een Luiks scriptorium dat onder Angelsaksische invloed werkte. Christoffel Plantijn kreeg dit werk samen met andere belangrijke Latijnse handschriften uit de nalatenschap van de humanist Theodorus Pulmannus (ca. 1508 - 1581). Pulmannus gebruikte dit manuscript ter voorbereiding van nieuwe gedrukte uitgaven.
De Wenceslasbijbel of bijbel van Konrad Vechta is een tweedelig handschrift met de tekst van de bijbel, geschreven in het jaar 1402 en 1403.
Dit manuscript de luxe met adembenemend mooie decoratie werd gemaakt in opdracht van Konrad van Vechta, toenmalig muntmeester van koning Wenceslas IV van Bohemen en de latere aartsbisschop van Praag.
Het handschrift is bijzonder rijk verlucht met 210 mooie miniaturen van ca. 9 x 11 cm en randdecoraties. De miniaturen tonen naast bijbelse taferelen allerlei voorstellingen van het dagdagelijkse leven tijdens de middeleeuwen.
Het handschrift is een uitgesproken voorbeeld van de hoge kwaliteit van de miniatuurkunst zoals die beoefend werd aan het Boheemse hof tijdens het laatste decennium van de 14de eeuw.
Koning Wenceslas IV was een gepassioneerde bibliofiel die de miniatuurkunst in Praag bijzonder stimuleerde. Bijzonder aan dit handschrift is niet alleen de rijke verluchting, maar ook het feit dat het nooit werd voltooid. In het tweede deel werden de miniaturen niet meer volledig uitgewerkt en naarmate men meer naar het einde komt ontbreken meer en meer elementen. Dit biedt de mogelijkheid de techniek van de verschillende kunstenaars beter te documenteren.
Magnifieke Middeleeuwen - van 2 februari tot 5 mei 2013
Van 10 tot 17 uur, maandag gesloten
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.